måndag 23 mars 2009

Rosengömma


En utslagen ros ligger under min glasklocka. Rosorna brukar hålla sig ungefär en vecka när dom ligger där. Jag tycker att det är så vackert med rosor under glas. Nästan varje vecka åker jag om handelsträdgården här i byn för att köpa ett par rosor. Visserligen brukar det oftast bli lite annat också för K brukar ha en hel del fint.

Här är loppisfyndet som jag gjorde för ett par veckor sedan och lovade att visa när det funnit sin plats.
En tvättkommod!
Jag köpte den och hade en vision om att måla den vit. Men när jag kom hem med den och tittade närmare på den fina ådringsmålningen blev jag lite tveksam. När sedan maken sade att "den skall du väl inte måla" så fick den vara som den är. Locket går att lyfta upp och under är det plats för ett tvättfat.
I lådan har jag samlat en del av mina spetsar. (Köpte några knypplade breda spetsar förra veckan.)

Bredvid står en låda med texten "RENSÅPA". Tyckte att den också var fin och hade inte hittat någon plats till den tidigare.
Ovanpå står ett litet skåp som var brunt från början. Jag målade det vitt, shabbade det lite, på med lite linolja och sedan antikvax.
Jag använder antikvax till lite av varje t.ex gick jag över hela kommoden med det och den fick verkligen en fin lyster och så skyddar man ju ytan också.

Det kändes som vår idag och har gjort så i några dagar. Men det är bedrägligt. Maken som har koll på vädret påstår att det skall bli snöslask. Så det blir väl att halka till jobbet imorgon. Har visserligen i mitt tycke världen vackraste väg att köra men den är inte så bred och ganska kurvig där den följer sjön.

Vår-snö hälsningar
Anette

3 kommentarer:

  1. Så vacker kommod - jag skulle nog också behålla orginalmålningen!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att du inte tänker måla denna vackra...ett sådan gammal vacker möbel måste få vara kvar med sin vackra målningsteknik....idag har solen lyst på oss, så här har VIOLANS livsandar återvänt, hoppas du har en bra kväll, kram

    SvaraRadera
  3. Hej!!
    Jag tycker inte att du ska måla den vit..Den är otroligt fin som den är-.Så fint du har arrangerat runt den..
    Roligt att du hittaten tallrikshylla på loppis..
    kram anna

    SvaraRadera

Jag blir väldigt glad om du lämnar en kommentar!